کد مطلب:276862 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:119

علت تقسیم مسلمین به عرب و موالی
اینجا یك سؤال پیش می آید و آن این كه: اگر لفظ «موالی» در زمان پیغمبر اكرم صلی الله علیه و اله در مورد «ایرانیان» استعمال می شده، پس چطور شده كه استعمال این لفظ به سایر مسلمانان غیرعرب سرایت كرده و «عربها» این كلمه را در مورد كسانی كه عرب زبان نبوده اند بكار برده و به همه ی آنها موالی گفته اند؟!

در پاسخ این سؤال باید گفت: سبب استعمال كلمه ی موالی در مورد مسلمانان غیرعرب، از نظر اهل فن و ارباب تحقیق، بسیار روشن است، و شاید تنها علتی كه بتوان برای آن ذكر نمود، همان سیاست ناروای تبعیض نژادی و برتری دادن عرب بر عجم و تفاوت میان عرب و غیرعرب دانست!!!

زیرا در دوران رسالت پیغمبر گرامی اسلام، مسلمانان بیش از عنوان مشهور «مهاجر» و «انصار» نداشتند. ولی پس از رحلت رسول خدا صلی الله علیه و اله و درگذشت آن حضرت و روی كار آمدن خلفاء سه گانه، مخصوصا در دوران حكومت خلیفه ی دوم كه دوران فتوحات اسلام آغاز گردید، و دین مبین اسلام در خارج عربستان و سرزمین حجاز پیشرفت نمود، و ملتهای دیگر هم زیر پرچم توحید و شعار جاوید لااله الاالله گرد آمدند، سیاست ناروای تبعیض نژادی در تمام شئون مختلف زندگی و زمینه های حقوقی و اجتماعی در جهان اسلام پدیدار گشت. و این سیاست بطور جدی در طول سیاست چندین ساله ی خلیفه ی دوم بدستور شخص وی عملی گردید، و دو عنوان در زبان مسلمانان رایج شد كه یكی «موالی» بود و دیگری «علج» یعنی: كفار عجم، و موالی كه معنای وابستگان و آزاد شده ها را داشت عنوانی شد برای نومسلمانان غیرعرب و «علج» كه در لغت عرب بمعنی گورخر است، از باب اهانت و پستی، لقب كفار عجم گردید.



[ صفحه 136]